Vis en gezondheid
Wat doet vis voor je gezondheid
Nederlanders moeten vaker vis eten: twee keer per week, waarvan één keer een vettere vissoort. Dat adviseert de Gezondheidsraad al jaren. Vis levert namelijk veel waardevolle voedingstoffen: eiwitten van hoge kwaliteit, goede vetten, vitamines en mineralen. Vis -en vooral vette vis, zoals makreel, haring, zalm, sardines en paling- is rijk aan omega 3. Dit beschermt ons tegen hart- en vaatziekten en is ook nog eens erg gunstig voor de ontwikkeling van onze hersenen en ogen.
2x per week: gewoon doen!
Twee keer per week vis op het menu? Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! Met vis zijn volop variaties mogelijk en bovendien is vis in een handomdraai klaar. Als we daarnaast weten dat het regelmatig eten van vis de kans op diverse gezondheidsproblemen kleiner maakt, dan is de keuze toch snel gemaakt? Twee keer per week vis, gewoon doen.
Vis & Omega 3
Vis is er in allerlei soorten. De ene soort is mager, de andere vet. En vette vis is juist extra gezond door het soort vet dat erin zit: de omega 3 visvetten DHA en EPA. Meer over Omega3...
Vitamines en mineralen
Vis zit boordevol vitamines en is een goede bron van mineralen. Lees meer over vitamines en mineralen.
Vis & ouder worden
Gezond ouder worden. Dat willen we allemaal. Letten op wat we eten en regelmatig bewegen helpen bij het gezond ouder worden. Vis eten is een ideaal onderdeel van een gezonde levenstijl. Zowel lichaam als geest blijven hiermee gezonder. Zo heeft wetenschappelijk onderzoek bewezen dat een dieet, dat rijk is aan vette vis met Omega-3 vetzuren, ouderen kan beschermen tegen blindheid. Ook zijn er aanwijzingen dat het regelmatig eten van vis het risico op het ontstaan van dementie verkleint. Lees meer over de heilzame werking van Omega-3.
Slank met vis
Overgewicht is voor steeds meer Nederlanders een probleem aan het worden. Diëten zijn in overvloed aanwezig en die proberen wij massaal allemaal uit. Maar wie slank wil leven moet vooral zijn of haar levensstijl aanpassen. Meer lezen..
Wetenschappelijk onderzoek
Mensen die relatief veel vis en visvetzuren eten, lopen minder risico om te overlijden aan een hartinfarct. Bij mensen die ongeveer één portie vis per week eten is dit risico gehalveerd ten opzichte van mensen die minder dan eens per maand vis eten. Een kleine hoeveelheid visvetzuren in de voeding zou dus al het risico kunnen verminderen om te overlijden aan een hartinfarct. Dit blijkt uit onderzoek van ir. Janette de Goede, promovendus aan de Wageningen Universiteit (bron: FoodHolland). Lees meer over de positieve eigenschappen van visvetzuren.
Vis & zwangerschap
Waarom is vis zo gezond tijdens de zwangerschap voor jou en je baby?
Vis & kinderen
Voor kinderen is het eten van vis en voeding met voldoende omega 3 visvetzuren ook belangrijk. Meer informatie en tips...

